سری اول سوالات فصل 5 سال چهارم

برای دانلود سوالات مربوط به تعادل هاردی واینبرگ از فصل 5 زیست شناسی سال چهارم کلیک کنید.

هوش چند گانه

هوش چندگانه چیست؟

هنگامی که واژه «هوش» به گوش ما می‌خورد معمولاً مفهوم ضریب‌هوشی ( IQ ) به ذهنمان می‌آید. هوش معمولاً به عنوان توانائی‌های بالقوه عقلانی تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن زاده می‌شویم، چیزی که قابل اندازه‌گیری است و ظرفیتی که تغییر دادن آن دشوار است. امّا در سال‌های اخیر دیدگاه‌های دیگری نسبت به هوش پدید آمده است. یکی از این دیدگاه‌ها، نظریه هوش چندگانه است که توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس دانشگاه هاوارد، ارائه گشته است.

 

بر طبق این نظریه، دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش، بسیار محدود و ضعیف است. گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب «قاب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه»، در سال 1983 ارائه کرد. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. او در کتاب خود، هشت نوع مختلف هوش را معرفی نموده و احتمال داده است که نوع نهمی نیز به عنوان «هوش هستی‌گرا» وجود داشته باشد.

طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.

 

نظریه گاردنر با انتقاداتی از سوی روان‌شناسان و مربیان روبرو گشته است. منتقدان می‌گویند تعریف گاردنر از هوش بسیار وسیع و گسترده است و هشت نوع هوشی که او تعریف کرده فقط نشانگر استعدادها، خصوصیات شخصیتی و توانائی‌هاست. از دیگر نقاط ضعف نظریه گاردنر می‌توان به کمبود پژوهش‌های عملی پشتیبان آن اشاره کرد.

اما با وجود این، نظریه هوش چندگانه محبوبیت زیادی در بین مربیان و آموزشگران پیدا کرده است و بسیاری از معلمان از این نظریه در انتخاب شیوه تدریس خود استفاده می‌کنند.

ادامه نوشته

آزمون تستی فصل 5 (دستگاه تنفس)سال دوم

برای دانلود سوالات و جواب فصل 5 زیست شناسی و آز 1 کلیک کنید.


        سوال                                      کلید

پاورپوینت سوال ریست سال دوم

برای دانلود پاور پوینت سوالات  زیست سال دوم فصل 5 کلیک کنید

سوالات تستی فصل 5 سال دوم

برای دانلود سوالات فصل 5 (دستگاه تنفس) زیست شناسی سال دوم کلیک کنید

سوالات تستی فصول 1 تا 4 پیش دانشگاهی

برای دانلود سری دوم سوالات فصول اول تا چهارم پیش دانشگاهی کلیک کنید.

آزمون فصل دوم زیست سال دوم

برای دانلود سوالات آزمون فصل دوم زیست و آز 2 کلیک کنید.

سوالات تستی -تشریحی

برای دانلود سوالات تستی و تشریحی زیست سال اول فصل سوم کلیک کنید

کتابی در مورد پستانداران

جهت دانلود کتاب پستانداران به زبان انگلیسی و با شکل های زیبا کلبک کنید.

میکروسکوپ

برای دانلود مقاله ای در مورد میکروسکوپ و انواع آن کلیک کنید

سوالات تشریحی کل کتاب سال اول

جهت دانلود سوالات تشریحی کل کتاب سال اول کلیک نمایید.

آزمون زیست سال اول

جهت دانلود آزمون تشریحی فصل دوم زیست سال اول کلیک کنید.

تست پیش دانشگاهی

برای دانلود تست فصول اول تا چهارم زیست شناسی پیش دانشگاهی کلیک کنید.

بازگشت

به نام او

بعد از غیبت دو سه ساله دوباره برگشتم.


نام و نام خانوادگی:                  کلاس:                    رشته تجربی

سوالات فصل اول زیست شناسی پیشدانشگاهی           مهرماه 89

 

  


سوالات تشریحی

1- به چه دلائلی نظریه یك ژن یك آنزیم تبدیل به نظریه یك ژن یك رشته پلی پپتید گردید؟(دو دلیل ذكر نمایید)

2- چگونگی خاموش شدن اپران لك را در غیاب لاكتوز شرح دهید.

3- نقش عوامل رونویسی و افزاینده را در تنظیم بیان ژن های یوکاریوتی بنویسید.

4-پاسخ دهید:

الف tRNA- آغازگر چیست؟       

  ب- آنتی کدون tRNA آغازگر کدام است؟

5- اگر mRNA سیتو پلاسم با همان mRNA در هسته یوكاریوتی، استخراج و  در كنار همدیگر قرار گیرند،در برخی قسمتها      حلقه هایی مشاهده خواهد شد. این حلقه ها بیان كننده چه مطلبی است؟ 

6- محیط کشت حداقل چیست؟ به چه دلیل کپک های جهش یافته قادر به رشد در محیط کشت حداقل نیستند؟

7- پاسخ دهید:

الف- به چه دلیل DNA نمی تواند مستقیما برای ساختن پروتئین مورد استفاده قرار گیرد؟

ب- دو دلیل ذکر نمائید که دانشمندان بر اساس آن به این نتیجه رسیده اند که مولکول RNA مولکول میانجی برای پروتئین سازی است.

8- راه انداز چیست و چه نقشی دارد؟

10- mRNAزیررا در نظر گرفته و به سوالات آن پاسخ دهید:

UCAAUGGCCACGUAGCGA


الف- اولین کدونی که در جایگاهمی گیرد چیست؟

ب- سومین آنتی کدونی که در جایگاهP قرار میگیرد چیست؟

ج- آخرین کدونی که در جایگاه P قرار می گیرد  چیست؟

د- هنگام ترجمه،چند آمینو اسید در رشته پلی پپتیدی قرار می گیرد؟

11- الف- اگزون چیست؟

ب- یک mRNA اولیه که شامل 5اگزون و 4 اینترون میباشد برای تبدیل شدن به mRNA بالغ چند پیوند فسفو دی استری باید شکسته شود؟

12- جهش جانشینی چگونه ممکن است تاثیری در بیان ژن نداشته باشد؟ 

 


سوالات تستی

 1- در پلاسموسيت بترتيب كدام آنزيم توالي افزاينده و رمز آغاز ترجمه را مي سازد؟

ا)RNA پليمراز 2 – RNA پليمراز 3                          2)DNA پليمراز – RNA پليمراز 2

3)RNA پليمراز 3 – DNA پليمراز                           4)DNA پليمراز – RNA پليمراز3

2- آنزيم از ژن سازنده آنزيم تجزيه كننده هموجنتسيك اسيد رونويسي مي كند؟

1)DNA پليمراز            2)RNA پليمراز 1        3)RNA پليمراز 2             4)RNA پليمراز 3

3- انواع مولكولهاي tRNA از جهات زير به هم شبيه اند بجز:

1)نحوه عمل                              2)ساختار واقعي  آنها در سلول

3)توالي سه نوكلئوتيد آخر در انتهاي متصل به اسید آمینه                4)آنتي كدون

4- در كداميك تنوع RNA پليمراز كمتر است؟

1)نوروسپورا             2)نوتروفيل             3)استرپتوكوكوس               4)مخمر

5- كداميك هم در اينترون و هم در mRNA بالغ وجود دارد؟

1)ريبوز                           2)كدون                3)پيوند فسفو دي استر                  4)تيمين

6- كداميك از توالي هاي زير بر روي DNA الگوي متناسب با آنتي كدون UAG بر روي tRNA است؟

1)ATC                         2)TAG                   3)AUC                 4)TTC  

7- يك ژن يوكاريوتي داراي 4 اگزون است ، اين ژن داراي چند راه انداز و چند اينترون است؟

1)1 -3                    2)1 – 5                3)4 -3                          4)4 – 5

8- در محيط كشت حداقل كپك نوروسپورا وجود كدام ماده براي رشد ضروري است؟

1)آرژنين             2)ساكارز            3)سيترولين               4)اورني تين

۹-كدام آنزيم از ژن سازنده ي آنزيم RNA پليمراز 2 رونويسي مي كند؟

1)RNA پليمراز پروكاريوتي   2)RNA  پليمراز 1        3)RNA پليمراز 2        4)RNA پليمراز 3

 10- از مجموع انواع كدونها چند نوع از آنها مي توانند در حايگاه A ريبوزم وارد شوند؟

1)64                       2)61                       3)63                          4)60

11-كدام توالي قابل رونويسي است؟

1)افزاينده            2)جايگاه پايان            3)اپراتور                    4)راه انداز

 12-كداميك بعنوان آنتي كدون در tRNA  وجود ندارد؟

1)UAC                     2)AUC                    3)CUC               4)CCA

13-ژن رمز كننده كداميك گسسته است؟

1)كراتين                2)مهار كننده لك              3)آنزيم ECOR14)RNA پليمراز E.coli

14-اتصال پروتئين تنظيم كننده به كدام بترتيب سبب روشن و خاموش شدن اپران لك مي گردد؟

1)اپراتور – الولاكتوز                                               2)الولاكتوز – راه انداز

3)عامل تنظيم كننده – اپرتور                                 4)اپراتور – عامل تنظيم كننده

 15-در هنگام شروع ترجمه بعد از ورود دومين tRNA به ريبوزوم بترتيب حداقل و حداكثر چند پيوند هيدروژني بين نوكلئوتيدهاي كدون و آنتي كدون وجود دارد؟

1)12و13                    ۲) 13و16                      3)10و13                    4)14و16

16-بر روي mRNA  چند ژني رونويسي شده از اپران لك بترتيب چند كدون آغاز گر و چند كدون پايان وجود دارد؟

1)1و1                      2)3و3                           ۳)۱و۳                         4)3و1

17-عمل حذف رونوشت اينترون و اتصال مجدد اگزونها به يكديگر در كدام محل صورت مي گيرد؟

1)سيتو پلاسم تريكودينا         ۲هسته آنابنا          3)سيتوپلاسم E.coli          هسته اسپيروژير

18- اگر وقوع جهش در DNA باعث تبديل رمزATC به AAC شود، در هنگام ترجمه كداميك از موارد زير اتفاق مي افتد؟

1)پروتئين طبيعي ساخته مي شود.         2)پروتئين بلندتر از حد معمول ساخته مي شود.

3)پروتئين ساخته نمي شود.                   4)پروتئين كوچكتر از حد معمول ساخته مي شود

19- كداميك از موارد زير در يك سلول يافت مي شود؟

1)توالي افزاينده – اپران                            2)DNA  حلقوي – mRNA  چند ژني

3)عامل رونويسي – اپران                         4)پلازميد – پروتئين فعال كننده

20- 

 

تبریک روز زن و مادر

تولد حضرت فاطمه سلام الله عیها و روز مادر بر همه ی دوستان مبارک 

پیامبر (ص): "الجنه تحت اقدام الامهات" "بهشت زیر قدم مادران است" ابن عباس از حضرت رسول نقل می کند " هر کس دختری داشته باشد و به او اهانت نکند و فرزند پسر خود را به او ترجیح ندهد، خداوند او را داخل بهشت خواهد کرد"

"هر کس بسته ای از غذا و غیره را به خانه ببرد و بخواهد بین کودکان تقسیم کند، ابتدا باید به دختر ها بدهد.." نقل از کتاب اسلام و عقاید و آراء بشری

پیامبر اکرم  "بهترین فرزندان شما دختران شما هستند"

امام خمینی (ره): "اگر روزی باید روز زن باشد چه روزی والاتر و افتخار آمیز تر از روز ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. زنی که افتخار خاندان وحی و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می درخشد.

زنی که فضایل او هم طراز فضایل بینهایت پیغمبر اکرم (ص) و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هر کس با هر بینش در باره ی او گفتاری دارد و از عهده ی ستایش او بر نیامده."

 

پروین اعتصامی:

"زن از نخست بود رکن عالم هستی

که ساخت خانه بی پای بست و بی بنیان؟

اگر فلاطن و سقراط بودند بزدگ

بزرگ بوده پرستار خردی ایشان

چه پهلوان و چه سالک چه زاهد و چه فقیه

شدند یکسره شاگرد این دبیرستان

 

گوته: "یک زن خوب و یک خانه ی مرغوب، از خروارها در و مرجان پر بها تر و عزیز تر است."

نيچه: دل مادر مکتب و دبستان کودک است.

ماتیس: " تنها یک نفر است که تا آخر به ما وفادار می ماند....مادر"

 

 

نمونه سوال

سوالات درس زیست شناسی و آز 2  

         فصل اول و دوم                                                                                                         

.......................................................................................................................................

1- چرا در حالت استراحت نورون ، داخل سلول در مقايسه با خارج سلول منفي تر است؟

2- انعكاس چيست وچه اهميتي براي موجود زنده دارد؟

3- الف- پتانسيل عمل را در نرون تعريف كنيد.

       ب- با ذكر يك انتقال دهنده عصبي اثر آن را برسلول پس سيناپسی بنويسيد.

4- چه عاملي باعث شده است تا سد خوني- مغزي در دستگاه عصبي

پستانداران بوجود آيد.و وجود آن چه اهميتي دارد؟

5- هريك از اصطلاحات زير را تعريف كنيد؟

   الف- اعصاب حركتي     ب- جسم پينه ای

6- الف- نقش مخچه چيست؟

       ب- ميلين در نرون هاي ميلين دار چه نقشي دارد؟

7- به پرسشهاي زير پاسخ دهيد؟

   الف- نيكوتين در مغز مشابه كدام انتقال دهنده عصبي عمل مي كند؟ 

   ب- اعصاب پارا سمپاتيك چه اثري بر فشار خون دارند؟

    ج- اعصاب سمپاتيك چه اثري بر تعداد تنفس دارند؟

8- راه هاي جلوگيري از پس زدن عضو پيوندي چيست؟

9- علت بالا و پایین رفتن اختلاف پتانسیل عمل در منحنی مربوط چیست؟

10- الف- التهاب را تعريف كنيد؟ 

  ب- نحوه عمل پروتئين هاي مكمل در برخورد با ميكروب را بنويسيد؟

11- الف- چرا دفاع غير اختصاصي به اين نام خوانده ميشود؟

       ب-پروتئين هاي مكمل چگونه عمل ميكنند؟

12- ویژگی دستگاه عصبی در پلاناریا و حشرات را شرح دهید.

13-با رسم شکل مکانیسم انعکاس زردپی زیر زانو را شرح دهید.

14-دو مورد از راههای محافظت از دستگاه عصبی را بنویسید.

15- اصطلاحات اعتیاد و مواد روان گردان را تعریف کنید.

16- نقش پمپ سدیم پتاسیم در غشاءنورون را بنویسید .

17-آسم چیست دو مورد از علائم آن را بنویسید.

18- آلرژن و ماستوسیت را تعریف کنید.

۱۹- الف- به چه دلیل سرم ایمنی غیر فعال ایجاد می کند؟

    ب- دوره ی کمون را تعریف کنید.

                                                       

                                                                                سربلند و پيروز باشيد.

 

امام رضا

میلاد مسعود حضرت امام رضا (ع) را به همه دوستان و همکاران تبریک می گویم.

فلفل

چرا فلفل دهان را می ‌سوزاند؟

حتما شما نیز این تجربه را داشته‌اید که با خوردن فلفل، دهان و زبانتان بسوزد، اما آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چرا این حس سوزش گرچه کاملا واقعی است، ولی هیچ ردی از سوختگی مانند تاول برجا نمی ‌گذارد؟ و حتی گاهی خوردن آب هم درمان آن نیست!...

فلفل 25 گونه متعدد دارد که پنج گونه آن مورد استفاده بشر است. این پنج گونه خود به 140 نوع تقسیم می ‌شود و اولین بار به وسیله هندی‌ها شناخته شد.

امروز فلفل از پرمصرف ‌ترین سبزی ‌های جهان است و به عنوان دارو و چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌ گیرد. فلفل پس از جعفری غنی ‌ترین منبع ویتامین C است.

دلیل ایجاد سوزش در دهان پس از خوردن فلفل، مولکولی به نام کاپسایسین (capsicin) است.

جالب است بدانید این مولکول به قدری قوی است که اگر یک گرم از آن را در یک ظرف 10 لیتری آب حل کنید باز هم تندی خود را دارد.

ادامه نوشته

عید فطر

باسمه تعالی

« روز پاداش »

روز عید فطری، امام حسن مجتبی (علیه السلام) مردی را سرگرم بازی و خنده دیدند، به اصحاب خویش روی کرده، فرمودند:

"خداوند ماه مبارک رمضان را میدانی ساخته تا بندگانش در آن به مسابقه عبادت و طاعت بپردازند. در این مسابقه گروهی پیشی گرفتند، برنده شدند و رستگار گشتند، و گروهی پس افتادند، باختند و جز خسارت حاصلی نبردند. پس شگفتا! شگفت از کسانی که در چنین روزی – که نیکوکاران و بلندهمتان پاداش و جایزه می‌گیرند و مقصران و سست همتان خسران می‌بینند – چنین به خنده و بازی سرگرم باشد."

یکی از اعمال روز عید فطر، نماز عید است. هر چند نماز نشان از بخشش و بزرگواری خداوند است، اما این نیز هست که هر نمازی افزون بر اینکه راه باریابی بسوی خداست، ویژگی دیگری نیز دارد. پاره ای از نمازها شیوه و زمینه ای برای دستیابی به کارسازیها و بخششها و هدیه‌های ویژه او نیز هستند و نمازگزار با بجا آوردن آنها، هم برآمدن نیازهای خویش را از او می‌خواهد و هم به بخششها و هدیه‌های ویژه او دست می‌یابد، و نماز عید از این نمازهاست.

در چنین روزی و چنین جایگاهی، به حکم اندیشه و ادب، بنده باید بسی بیش از آنکه از نومیدی و تهیدستی بیم داشته باشد، به بخشش و بخشایش خدا و فیض و فضل او امیدوار باشد و اگر چه خود روسیاه و بی‌آبرو باشد، روسپیدی و آبرومندی پاکان و امامان و پیامبران را شفیع قرار دهد که خداوند در این روز، بنده ای را که بدو رو کند بی‌بهره نمی‌گذارد.

پس با امیدواری و شرمساری چشم به کرم خدا دوزد و به نماز ایستد و آداب و آیین نماز را هر چه بیشتر پاس دارد.

 « برگرفته از کتاب المراقبات، نوشته مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی »